ביטול ייפוי כוח מתמשך - כל הפרטים - משרד עורכי דין נרקיס לביא
top of page

ביטול יפוי כח מתמשך

ביטול יפוי כח מתמשך – כל מה שחשוב לדעת

רוב בני האדם מתנהלים בצורה אוטונומית ועצמאית לאורך רוב שנות חייהם. ישנם מקרים, בהם אדם אינו יכול עוד להמשיך ולנהל את ענייניו האישיים, הרפואיים והרכושיים לבדו. במקרים אלו, נופלת ההבנה הקשה כי יש להיערך ולהסדיר באופן משפטי את ניהול ענייניו בהמשך.

במקרה כזה בו אדם כבר איבד כבר את הכושר המשפטי, האופציה היחידה היא למנות לו אפוטרופוס.




ככל ואותו אדם היה משכיל במעוד מועד לתכנן את עתידו, הוא יכול היה לערוך ייפוי כח מתמשך ואז לא היה צורך במינוי אפוטרופוס ובהתערבות של גורמים זרים כמו בית המשפט, האפוטרופוס הכללי, מחלקת רווחה וכיוצ"ב.


ייפוי כוח הוא מסמך משפטי שמשמעותו היא מתן הרשאה חוקית של אדם למיופה כוחו, לביצוע פעולות משפטיות בשמו. קיימים מספר סוגים שונים של ייפוי כח הנבדלים בהגדרות המשפטיות ובתפעול הלכה למעשה.


מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי בעל השלכות נרחבות, הנכנס רשמית לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות לפני כ-6 שנים (בשנת 2017). בשונה מייפוי כוח 'רגיל', ייפוי כוח מתמשך למעשה, מעניק לכל בגיר אפשרות להחליט ולקבוע מראש את זהות האדם (אחד או יותר), שיטפל בענייניו אם וכאשר חלילה הוא יאבד את כושרו המשפטי. בנוסף, ניתן במסגרת ייפוי הכח המתמשך לתת למיופה הכח הנחיות מקדימות בנושאים שונים.


באמצעות מסמך זה, מגדיר אדם את זהותו של מי שיהיה אמון על הטיפול בענייניו האישיים, הרכושיים ו/או הרפואיים, כאשר לכל תחום יכולים להינתן דגשים ותחומי אחריות שונים.

ניסוח ייפוי הכוח המתמשך, כולל את זהותו של מיופה הכוח, הצהרתו על כך שהוא מודע למשמעות התפקיד והסכמתו להיות המיופה , כמו גם הגדרת תוקף המסמך. הממנה יכול להוסיף כאמור גם הנחיות מקדימות לגבי אופן הניהול הרצוי וביצוע פעולות שונות בענייניו השונים.


מה חשוב לדעת על ייפוי כוח מתמשך?

  1. כניסה לתוקף - ייפוי הכוח המתמשך בהגדרתו לא נכנס לתוקף בעת עריכתו אלא רק כאשר הממנה מאבד את כושרו המשפטי. לצורך הכנסתו לתוקף, נדרש מיופה הכח להציג חוות דעת רפואית, בנוגע לאי כשירותו של הממנה להבין ולקבל החלטות בענייניו. הממנה אף יכול לקבוע את מועד פקיעתו של ייפוי הכח המתמשך, כך למשל, באפשרותו לקבוע כי ייפוי הכוח יהיה תקף לתקופה של 5 שנים בלבד.

  2. הודעת הכניסה לתוקף - לאחר שמיופה הכח שיגר לאפוטרופוס הכללי מסמך רפואי לפיו הממנה אינו כשיר משפטית, האפוטרופוס הכללי בוחן את המסמך ונותן אישור על כניסתו לתוקף של ייפוי הכח המתמשך. חשוב להדגיש כי מדובר על הליך מאוד מהיר שלוקח לעיתים מספר שעות, לעומת החלופה של מינוי אפוטרופוס, שעשויה להימשך חודשים רבים.

  3. מיודע - הממנה יכול לבחור אדם או מספר אנשים, שיהיה על מיופה הכח ליידע אותם בדבר פעולותיו לאחר כניסתו לתוקף של ייפוי הכח.

  4. ביטול ייפוי כוח - קיימת אפשרות של ביטול ייפוי כוח מתמשך במספר מקרים ספציפיים.


איך עובד ביטול יפוי כח מתמשך?

ראשית יש להבדיל שוב בין ביטול ייפוי כוח 'רגיל' לביטול ייפוי כוח מתמשך.

ייפוי כוח 'רגיל' (נוטריוני), ניתן לביטול אצל כל נוטריון מוסמך. על מייפה הכוח למסור הודעת ביטול בכתב למיופה הכוח ובמקרים מסוימים גם לצד ג' שמולם הוא פועל, כגון הבנק.

כאשר מדובר על ייפוי כוח מתמשך, יש לעשות הבחנה בין ביטול לפני כניסת המסמך לתוקף ואחרי:

  • ביטול לפני הכניסה לתוקף - ככל והממנה עדיין בעל מסוגלות קוגניטיבית, הוא יכול לבטל את ייפוי הכוח, בכל עת שיחפוץ. הוא רשאי לערוך ייפוי כח חדש במסגרתו ימנה מיופה כח אחר.

  • ביטול לאחר הכניסה לתוקף - בשלב זה הביטול מעט יותר סבוך מאחר והממנה כבר אינו בעל כשרות משפטית ואינו כשיר לקבל החלטות.

ביטול ייפוי כוח, ניתן לבצע על ידי פנייה לבית המשפט. אם בית המשפט ישתכנע, כי מיופה הכוח לא מפעיל את סמכותו באופן ראוי, הוא יורה על ביטול ייפוי הכח המתמשך. חשוב לציין כי במקרה כזה לא יהיה מנוס ממינוי אפוטרופוס.


ביטול ייפוי כוח מתמשך בהכרעת בית משפט

כאמור, ישנם מספר מקרים בהם יש לפנות לבית המשפט לשם ביטול ייפוי כוח מתמשך לאחר כניסתו לתוקף :

  1. אם ייפוי הכוח נחתם כאשר הממנה לא היה כשיר ולכן, גם לא היה כשיר להסכים לתנאיו.

  2. אם החליט בית המשפט שמיופה הכח לא כשיר וכי הממנה זקוק לאפוטרופוס.

  3. אם ייפוי הכוח הוא תולדה של הפעלת לחצים, ניצול, מרמה או השפעה בלתי הוגנת.

  4. אם החליט בית המשפט שמיופה הכוח אינו פועל בתום לב ו/או שלא בהתאם להנחיות המקדימות שנתן הממנה או שמיופה הכח מנצל את כוחו לרעה כלפי הממנה.

  5. אם חלילה מיופה הכח בעצמו אינו כשיר או שהלך לעולמו ואז אינו יכול לשמש כמיופה כח.

  6. גם במקרה בו מיופה הכח מצוי בהליכי פשיטת רגל.


חברת עורכי דין נרקיס לביא

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי הנוגע לזמנים מורכבים ואף הכואבים ביותר בחיים. מעבר להסמכה מפורשת הנדרשת מעורך הדין לשם עריכת ייפוי כוח מתמשך ו\או ביטולו, נדרשים גם ניסיון וידע מעמיק ברזי דיני המשפחה על כל רבדיו. זאת, כדי שניסוח המסמך ישקף נאמנה את רצונו של המממנה וייתן ביטוי לצרכים האישיים של כל לקוח.


עורך הדין נרקיס לביא, הוא בעל תואר ראשון L.L.B במשפטים ותואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים עם התמחות במקרקעין. במהלך הקריירה שלו, עו"ד לביא התמחה במשפט אזרחי בדגש על דיני משפחה ותחום המקרקעין.

הניסיון, המומחיות, הידע, והיכולות המשפטיות שלו, נותנים לו יתרון מובהק.

חברת עורכי הדין בהובלתו נותנת מגוון שירותים משפטיים לקהל לקוחותיה ומלווה באופן אישי את כולם, במקצועיות ובשקיפות.


לקבלת מידע נוסף על ביטול ייפוי כוח מתמשך ו\או ייעוץ משפטי בתחומים נוספים , ניתן לפנות בטלפון 054-6664323 או 04-8581441.


bottom of page